powernap-effectiviteit

De kracht van een powernap

Een powernap is een dutje die je overdag doet. Door soms maar 5 minuten even te slapen heb je genoeg energie gekregen om de rest van de dag weer kwiek en fit door te gaan. Dit dutje is afgeleid van de siësta, een middagslaapje van ongeveer 2 uur. De powernap is hier een verkorte versie van. In dit artikel laat ik je zien hoe een powernap jou helpt effectiever en productiever te worden.

Is een powernap gezond?

Een powernap is gezond. Er zijn inmiddels al veel onderzoeken gedaan naar de invloed van een korte slaap op lichaam en geest. Dit geldt zowel voor jonge als oude mensen. Door even kort te slapen verbetert je alertheid en creativiteit en verlaag je je stressniveau. Ook helpt slapen je geheugen. Niet voor niets waren veel bekende mensen fervent powernappers, zoals Ronald Reagan, Winston Churchill, Margaret Thatcher, Bill Clinton en Napoleon.

Het is wel belangrijk om van een dutje overdag een gewoonte te maken. Dan bouwen de positieve effecten zich op. Doe je af en toe een powernap dan zorg je ervoor dat alleen je slaapritme maar wordt verstoord.

Word je effectiever van een powernap?

Absoluut. Door de powernap zul je merken dat je fitter en alerter bent. Je voelt minder weerstand bij het oppakken van taken en ook doordat je creatiever denkt los je taken sneller op. De tijd die je kwijt bent aan de dutje haal je daarom ruimschoots in. Het is niet voor niets dat in sommige landen een powernap opgenomen is in de cao. Wist je trouwens dat Nasa powernaps standaard in het trainingsprogramma van trainers en piloten heeft opgenomen.

Wat is het ideale moment voor een dutje?

Powernap doet wonderenHet beste moment om een powernap te nemen is als je voelt dat je vermoeid raakt en je creativiteit verliest. Dit moment is voor veel mensen direct na de lunch, rond 13 uur. Men maakt dan gebruik van de natuurlijke after lunch dip. Toch geldt dit niet voor iedereen. Het is wel belangrijk het slaapje niet te laat op de middag te nemen. Neem je deze na 3 uur dan is het effect tot het einde van de werkdag erg kort. Ook kan het er dan voor zorgen dat je ’s avonds minder makkelijk in slaap valt.

Hoe lang mag een powernap duren?

De ideale duur van een powernap verschilt van persoon tot persoon. Toch zijn er wel een aantal richtlijnen. De maximale duur van een powernap is ongeveer 30 minuten. Slaap je langer dan wordt deze minder effectief. Voor veel mensen is echter een duur van 30 minuten niet nodig. Ze merken de positieve effecten al bij een kwartier tot 20 minuten. Een ander groot deel is al geholpen bij even 5 minuten wegdommelen.

Tips voor het perfecte dutje

Er zijn een aantal voorwaarden waarmee je de effectiviteit van een powernap kunt vergroten. Deze vertel ik je hier:

  • Zorg voor een relaxte omgeving waar je niet gestoord kan worden.
  • Als je geen bed tot je beschikking hebt zoek dan een relaxte stoel uit.
  • Het helpt om de ruimte waar je slaapt iets duister te maken.
  • Doe de powernap elke dag op ongeveer hetzelfde moment.
  • Zet je telefoon uit.

Laat je je storen tijdens je dutje dan zijn eigenlijk alle positieve effecten direct teniet gedaan.

Heeft iedereen een powernap nodig?

Nee. Niet iedereen heeft een dutje nodig. Het is een hulpmiddel dat je kunt inzetten als je merkt dat je effectiviteit midden op de dag omlaag gaat. Zie het als een extraatje. Je kunt een powernap zeker niet inzetten om slaaptekort in de nacht op te vangen.

 

 

 

 

 

 

 

 
Volgend artikel
persoonlijke missie statement
Time management

Jouw persoonlijke missie als kapstok voor succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *