namen onthouden

Namen onthouden doe je zo

Heb jij moeite met namen onthouden? Ja? Dat is jammer want hoe vervelend is het om aan een persoon telkens opnieuw te moeten vragen hoe hij of zei heet. Daarbij geef je direct ook een ongewild signaal af naar die persoon: Ik vind je niet belangrijk. En dat krijg je direct weer terug. Als mensen het idee hebben dat je geen aandacht voor ze hebt dan krijg je dit ook niet terug, hoe goed je ook bent in wat je doet. Wil jij ook feilloos namen onthouden volg dan onderstaande stappen.

[su_quote cite=”Jim Kwik”]Het gaat er niet om hoeveel je weet, maar of mensen het gevoel hebben dat je om ze geeft.[/su_quote]

Een feilloze techniek om namen te onthouden

Laatst keek ik een online seminar van leergoeroe Jim Kwok. Hij leert al jaren onder andere topbestuurders en acteurs hoe ze hun brein beter kunnen inzetten en meer onthouden. Aan het eind van het seminar deed hij uit de doeken hoe je in 5 stappen makkelijk(er) onthoudt wat de namen zijn van mensen met wie je spreekt. Want, zo geeft hij aan, er is niets belangrijkers bij netwerken dan het onthouden van de naam van de mensen met wie je spreekt.

Wees beleefd (be suave) helpt te onthouden

Natuurlijk is de theorie van Jim Kwok in het Engels. Daarom is het ezelsbruggetje dat hij bedacht heeft ook in het Engels. Het gaat om Be suave, oftewel: wees beleefd. Heel toepasselijk natuurlijk aangezien namen onthouden bijdraagt aan hoe beleefd je overkomt op een andere persoon. Voordat we echter wat dieper ingaan op de theorie van Jim Kwok nog even een belangrijk ezelsbruggetje voordat je je in het netwerkgeweld stort en namen gaat onthouden: MOM. Mom verwijst naar de wijze lessen die je van je moeder leerde. In dit verband gaat het om de 3 peilers die bepalen of je namen uberhaupt kunt onthouden:

  • Motivatie: Dit wordt bepaald door waarom je de naam wilt onthouden. Kom je niet op minimaal 1 goede reden, dan hoef je de moeite niet te doen.
  • Observatie: Je moet leren oprecht te luisteren naar de persoon tegenover je. Heb aandacht voor de persoon en zijn of haar verhaal
  • Mechanica: Je moet de techniek van het leren onthouden je eigen gemaakt hebben. Deze techniek gaan we nu langs.

Namen onthouden in 7 simpele stappen

Beleefd namen onthoudenHieronder de 7 stappen waarin jij een expert gaat worden in het onthouden van namen.

  1. Believe (Geloof). Zolang jij niet gelooft dat je het kunt zul je ook nooit de namen van al je gesprekspartners onthouden. Daarom begint deze techniek met vertrouwen in jezelf.
  2. Excercise (Oefen). Elke nieuwe vaardigheid vereist oefening. De meeste nieuwe vaardigheden kosten 30 tot 60 dagen om aan te leren. Begin dus meteen met oefenen.
  3. Say (Zeg het hardop). Zeg de naam van je gesprekspartner hardop. Je hoort de naam dan direct al 2 keer. Een keer van de persoon zelf en een keer door jezelf. En een tweede voordeel is dat je direct checkt of je de naam correct hebt verstaan.
  4. Use (Gebruik de naam). Zeg de naam een aantal keer tijdens het gesprek. 3 tot 4 keer is voldoende.
  5. Ask (Vraag naar de naam). Stel vragen over de naam van je gesprekspartner. Mensen zijn vaak het meest geïnteresseerd in zichzelf. Ze praten daarom graag over zichzelf. Zeker over namen die niet vaak voorkomen kun je veel vragen stellen. Ze toon je interesse en leer je de naam nog beter kennen.
  6. Visualize (Visualiseer de naam). De meeste mensen onthouden gezichten beter dan namen. Zo geldt dat ook met plaatjes. Zet je de naam om in een plaatje dan kun je deze naam veel beter onthouden. Klinkt dit kinderachtig? Vast, maar vergeet niet dat kinderen de snelste leerlingen op aarde zijn.
  7. End (Eindig met de naam). Zeg al je gesprekspartners gedag en gebruik daarbij hun naam. Gegarandeerd onthouden ze jou ook!

[su_quote cite=”Chinees gezegde”]Wat ik hoor vergeet ik. Wat ik zie onthoud ik. Wat ik doe begrijp ik.[/su_quote]

En nu oefenen met namen onthouden

Zoals Jim al aangaf is het nu zaak om te gaan oefenen met namen onthouden. Oefen bijvoorbeeld op de verjaardag van die kennis waar je naartoe moet. Met die nieuwe collega op kantoor of die verkoper van wie jij een leuke korting op je nieuwe auto wilt krijgen ;-).

Deel je je ervaringen in de reacties onder dit bericht?

Vorig artikel
storytelling
Time management

Storytelling: doorstaat jouw verhaal de eettafel test?

Volgend artikel
5 seconden regel
In actie komen

In 5 seconden in actie komen! Word succesvol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *