storytelling

Storytelling: doorstaat jouw verhaal de eettafel test?

Storytelling is de techniek waarbij jij jouw verhaal zo opbouwt dat je jouw publiek van begin tot eind boeit. Belangrijk bij een goed verhaal is dat er in het verhaal een verandering in de situatie optreedt, hoe klein ook. Anders is het geen verhaal meer, maar slechts een anekdote. Een ander belangrijk aspect is dat een goed verhaal over jouzelf gaat, of in ieder geval vanuit jouw perspectief wordt verteld. Tot slot moet je jezelf de vraag stellen of jouw verhaal de eettafel test doorstaat. Hoe? Dat vertel ik je hier.

De eettafel test

Bij de eettafel test vraag jij jezelf af of jouw verhaal goed genoeg is zodat je het ’s avonds aan het diner zou vertellen. Is dat het niet, dan is het verhaal ook niet belangrijk. Bedenk jezelf daarbij ook hoe je het verhaal aan de eettafel zou vertellen. Je gebruikt daar vast geen overdreven mimiek of clowneske bewegingen. Doe dat ook niet als je je verhaal aan je publiek verteld. Vertel het uit je hart. Ook belangrijk: gebruik geen poëzie in je verhaal. Dat is een keer leuk, maar verveeld erg snel.

Storytelling gaat eigenlijk altijd over een 5 secondenmoment

Een 5 secondenmoment is een situatie in je leven waarbij er in 1 keer iets anders werd. Je kwam bijvoorbeeld je grote liefde tegen. Er gebeurde een ongeluk. Je slaagde voor de belangrijke test. Of je werd aangenomen bij je favoriete bedrijf. Zo kun je vast zelf nog honderden belangrijke momenten verzinnen. Zo’n verandering is de basis voor jouw verhaal. De rest wat je vertelt illustreert dat moment en hoe het jou veranderd en gevormd heeft.

Het einde van jouw verhaal bepaalt het begin

storytellingHet begin van jouw verhaal is volledig het tegenovergestelde van hoe het eindigt. Dat klinkt natuurlijk wat raar, maar ik leg het je uit. De basis van jouw verhaal is de verandering uit het 5 secondenmoment. Jouw verhaal is het sterkst als de situatie die je beschrijft begint in de tegenovergestelde situatie. Bijvoorbeeld iemand die zwaar ongelukkig is in zijn huidige baan en bij toeval in de trein in gesprek raakt met een manager van zijn favoriete bedrijf. Aan het eind van de treinreis heeft hij een nieuwe baan aangeboden gekregen. Zo’n moment verandert je leven en mensen vinden dat fantastisch om te horen. Begin je verhaal dus met die ongelukkige situatie en werk toe naar die ontmoeting.

Do’s en dont’s van storytelling

Er zijn een paar belangrijke regels waaraan je je moet houden als je storytelling goed in wilt zetten. Laat ik beginnen met benoemen wat je vooral moet doen:

  • Gebruik de tegenwoordige tijd in je verhaal. Mensen haken zo makkelijker aan in jouw verhaal. Ze zitten er direct in.
  • Begin je verhaal met de situatie en de hoofdrolspelers te beschrijven.
  • Vertel je verhaal zonder per se een performance weg te willen geven. Mensen willen het verhaal uit jouw hart horen. Ze willen de emotie voelen als je vertelt.

Wat je vooral niet moet doen als je storytelling inzet:

  • Begin je verhaal nooit met een dialoog tussen de hoofdrolspelers. Mensen raken dan in de war. Ze hebben eerst de context van je verhaal nodig.
  • Stel geen retorische vragen. Je wilt mensen in je verhaal meenemen en ze niet laten nadenken over het verhaal. Daarmee haal je ze er juist weer uit.
  • Spreek je publiek niet rechtstreeks aan. Ook daarmee haal je ze uit het verhaal en is het lastig ze weer verder mee te nemen.
  • Blijf weg van vloeken en vulgariteit. Een deel van je publiek zal aanstoot nemen aan dergelijk taalgebruik en afhaken. En dat is natuurlijk zonde.
  • Maak geen vergelijkingen met bekende mensen. Een deel van je publiek zal de bekende mensen niet kennen en daarmee je verhaal niet snappen. Beter is het om zo goed mogelijk de personages te beschrijven.

Storytelling inzetten in je werk

Storytelling is een perfecte manier om mensen mee te nemen in jouw verhaal. Dit kan prive zijn, maar juist ook verhaal heel handig. Geef je een presentatie over een project of analyse die je gedaan hebt dan wil je vooral laten zien wat de uitkomsten zijn. Jouw 5 secondenmoment is dan het moment dat je de uitkomst zag en snapte welk advies je moest geven. Heel sterk is dan om eerst de oude situatie te beschrijven, daarna jouw conclusies delen en dan te eindigen met een blik naar de toekomst als men jouw advies over zou nemen. Succes gegarandeerd!

Meer weten over storytelling

Wil je meer weten over storytelling. Dan kun je bijvoorbeeld het boek lezen Storyworthy van Matthew Dicks. In zijn boek beschrijft hij in detail hoe je een goed verhaal opbouwt zodat jouw publiek geboeid naar je zal blijven luisteren en met een goed gevoel achterblijft.

Vorig artikel
kanbanflow
Time management

Kanbanflow – overzicht en voortgang in jouw werk

Volgend artikel
namen onthouden
Netwerken

Namen onthouden doe je zo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *